четвъртък, 30 януари 2014 г.

Истината - Добротата - Ползата



Дошъл веднъж ученикът при Учителя и му казал:

- Прощавай, че реших да те обезпокоя без предупреждение, но чух някои неща, които ме смущават и искам да ги споделя с теб. Знаеш ли какво говори един твой приятел за теб?
- Почакай, - спрял го обаче Учителят, - първо пресей това, което се каниш да ми кажеш, през три сита.

- Три сита?

- Преди да се каже каквото и да е, трябва три пъти да се пресее. Най-напред – през ситото на истината. Сигурен ли си, че това, което искаш да ми кажеш е истина?

- Е, не, аз просто чух …

- Много добре! Значи, ти не знаеш истина ли е или не. Тогава да го пресеем през второто сито – на добротата. Искаш да ми кажеш нещо добро за моя приятел?

- Не, напротив…

- Значи, ти възнамеряваш да ми кажеш нещо лошо, като при това не си сигурен дали е истина. Да пробваме тогава с третото сито – за ползата. Смяташ ли, че по някакъв начин ще ми е необходимо това, което искаш да ми разкажеш?

- Не, в него няма нищо, което да ти е от полза…

- Тогава, защо изобщо идваш да ми кажеш това, което се канеше да ми кажеш?!

2 коментара: